Portfolio management: monitor je klantenbestand

3 Stappen
4 Minuten
Portfolio Beheer

De klant is de onmisbare hoofdrolspeler in jouw onderneming. Hun behoeften, verlangens en tevredenheid vormen de kern van jouw succes. Het is cruciaal om een diepgaand inzicht te verwerven in je klantenbestand, zodat je hun wereld volledig begrijpt. Door hen te doorgronden, kun je niet alleen beter aan hun huidige verwachtingen voldoen, maar ook nieuwe mogelijkheden ontdekken om hen te verrassen. Het is als het vinden van een schatkaart vol upsell- en cross-sell kansen, waarmee je jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kunt tillen.

De volgende informatie kan  relevant zijn voor het beschrijven van je klantengroepen (beter bekend als customer portfolio management):

samenstelling Raad van Bestuur
aandeelhoudersstructuur
industrie
aantal werknemers
winstevolutie
aantal vestigingen
...

Om een goed beeld te krijgen heb je betrouwbare en officiële bedrijfsinformatie nodig. Hierna tonen we je hoe je met openthebox deze informatie kan bekomen in een paar stappen.

1
Laad je klanten op in openthebox

Copy-paste BTW-nummers of namen van bedrijven en ondernemers in openthebox en sla dit op als een nieuwe entiteitsgroep.

Wil je jouw klanten liever automatisch synchroniseren met openthebox? Contacteer ons dan om de integratiemogelijkheden te bespreken.

2
Analyseer gemeenschappelijke kenmerken van je klanten

Bekijk nu je klanten in geavanceerd zoeken. Je ziet vervolgens een resem gemeenschappelijke kenmerken die je slimme inzichten geeft, zoals:

- Financieel: Welke klanten zijn het meest winstgevend?
- Geografisch: In welke regio's zijn er commerciële opportuniteiten?
- Activiteit: Welke industrieën vertegenwoordigen je klanten?
- ...

Het dashboard van openthebox verschaft je veel informatie. Wil je hiermee zelf aan de slag ? Exporteer dan alle data (zoals adres, naam, Nace-codes, aantal werknemers, EBITDA, ...) in een spreadsheet.

3
Monitor belangrijke gebeurtenissen

Nu je een goed beeld hebt van een klantengroep, wil je op de hoogte blijven van belangrijke wijzigingen op individueel niveau zoals:

- ontslag & aanstelling van nieuwe bestuurders
- een fusievoorstel
- herstructureringen-
de opening van een nieuwe vestiging
- ...