Zo check je of er een belangenconflict is met een bestaande klant

4 Stappen
2 Minuten
Belangenconflict

Een belangenconflict tussen een bestaande klant en een prospect kan ontstaan wanneer een verkoper of organisatie zowel een bestaande klant als een prospect heeft en hun belangen in strijd zijn met elkaar.

Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de verkoper in de verkoop gesprekken met de prospect, informatie deelt die de bestaande klant in een nadeel stelt, zoals prijsinformatie of details over de producten of diensten die aan de bestaande klant worden geleverd.

Om dit soort 'conflict of interests' te voorkomen, is het belangrijk om bijvoorbeeld te weten of een bestuurder van een prospect ook een bestuurder is van een bestaande klant of dat is geweest.

Zo doe je dat:

1

Check of er een vandaag een verband is tussen 2 vennootschappen.

2

Check of er vroeger een connectie was.

3

Bekijk nu of de bestuurders van je prospect ook bestuurder zijn (of zijn geweest) van een bestaande klant. Groene lijnen wijzen op een bestuurdersmandaat.

Soms zijn personen als bestuurder vertegenwoordigd door een vennootschap. Deze onrechtstreekse vertegenwoordiging wordt aangeduid met een groene stippellijn.

4

Controleer of de ene vennootschap aandelen heeft in de andere vennootschap. Dit wordt aangeduid met rode lijnen.

Let wel op, enkel participaties die zijn vermeld in de gepubliceerde jaarrekening worden weergegeven.