Ken je de financiële en andere parameters al die jouw ideale klanten delen? Dan ken je jouw Ideal Customer Profile al. Hoe je dat juist doet, zetten we voor je uiteen in deze walkthrough.
Wat is een Total Addressable Market (TAM)?
Wat is jouw marktpotentieel indien je enkel focust op meer van je ideale klanten? Geen makkelijke opdracht zou je denken, zeker als je vervolgens ook de ondernemers achter die bedrijven beter wil leren kennen. Maar wél de moeite waard om te onderzoeken.
Focussen op dat marktpotentieel, ook wel Total Addressable Market (TAM) genoemd, biedt namelijk veel voordelen. Door in te zetten op samenwerkingen bouwen met bedrijven met de ideale karakteristieken, kan je meer gefocust de markt op, krijg je schaal- en netwerkvoordelen, en kan je als bedrijf je meer focussen op je sterktes. Groei realiseren wordt zo met andere woorden makkelijker.
Hoe ontdek ik mijn TAM?
In onze voorgaande post toonden we al hoe je in openthebox de financiële en andere paramaters vindt die je ICP definiëren. Met die exacte parameters gaan we hier verder aan de slag. In dit voorbeeld werken we rond de 73 familiebedrijven uit dit artikel van De Tijd.
Hier zien we dat onze ideale klanten bijvoorbeeld doorgaans Holdings zijn (NACE-code) Daarnaast hebben ze allen een eigen vermogen van tussen de 10M en 1B. Een negatieve brutomarge is niet erg, want deze klanten investeren vaak op de lange termijn. Daardoor is hun bedrijfsresultaat iets vaker negatief dan de rest van de markt. Desalniettemin zijn ze financieel gezond (niet verwonderlijk, gezien het hoge eigen vermogen). Het gaat vaak over Naamloze Vennootschappen, en de meeste entiteiten zijn gevestigd in de Vlaamse provincies(m.u.v. Limburg) en Brussel.
Wat doe ik eens ik mijn TAM ken?
Vanaf het moment dat je je TAM kent, kan je de belangrijkste parameters gaan invullen in de Advanced Search-module van openthebox.
Zo vinden we met onze parameters 642 nieuwe bedrijven die aan dezelfde parameters voldoen. Niet al deze bedrijven zijn familiebedrijven, maar ze zijn wel bijna allemaal investeringsvehikels. Verdere filtering is nodig indien je enkel familiebedrijven wil bereiken, maar je bent al een heel stuk dichter dan aan de start, waar je moet zoeken tussen meer dan twee miljoen bedrijven.
Voor bijna elke andere markt ben je al zoet met dit gedeelte.
Zin om het zelf onder de loep te nemen? Neem een kijkje in onze investeringsvehikel-search.