Als onestopshop voor financiële dienstverlening tracht Wilink een totaalbeeld van elke individuele cliënt te schetsen. ‘Dankzij openthebox krijgen we snel een zicht op zijn concrete situatie en kunnen we advies op maat geven.’
Wilink staat particulieren, zelfstandige ondernemers en bedrijven bij in elke fase van hun leven. ‘Onze klanten kunnen bij ons terecht voor onafhankelijk advies op het vlak van onder meer verzekeringen, beleggingen, pensioensparen, kredieten, vastgoed en successieplanning’, zegt salesmanager Rutger Desmet. ‘Met als doel: een optimale opbouw, uitbouw, bescherming en overdracht van hun privé en professioneel vermogen.’
In tien jaar tijd groeide Wilink uit tot een grote speler met een 350-tal medewerkers, 23 kantoren en ruim 110.000 klanten in heel België. Overnames en fusies droegen bij tot de bedrijfsgroei. ‘Voldoende groot zijn is essentieel om voldoende onafhankelijkheid te kunnen waarborgen’, stelt Rutger. ‘Het laat je ook toe om kritisch te zijn voor bepaalde oplossingen en producten, en om oog te hebben voor valkuilen en eventuele doemscenario’s.’
‘We zien onszelf eerder als totaaladviseur dan als productmakelaar. Wilink wil zijn klanten dan ook dagelijks bijstaan in élk aspect van hun privé- en professionele leven. We maken het onszelf niet makkelijk door ons actieterrein zo uitgebreid te maken, maar het is een doelbewuste keuze om een onestopshop voor financiële diensten te zijn.’
‘Als gebruiker van openthebox krijg je snel toegang tot de informatie die je op dat moment nodig heeft.’
Rutger Desmet, salesmanager Wilink
Openthebox als ideaal instrument
Met het oog op deze complete dienstverlening vindt Wilink het cruciaal om een totaalbeeld van elke cliënt te schetsen. ‘Om goed en onafhankelijk advies op maat te kunnen geven, moeten we weten wie de klant is, wat hij belangrijk vindt en wat zijn doelstellingen zijn’, legt Rutger Desmet uit. ‘Daarnaast willen we een zo accuraat mogelijk zicht krijgen op zijn gehele financiële situatie. Openthebox is daarvoor het ideale instrument.’
‘Ikzelf ben een van de eerste betalende gebruikers van deze tool. Al van bij de eerste kennismaking was ik overtuigd van de troeven. Zoals: de eenvoud van de webmodule, maar ook de correctheid en de performantie. Openthebox maakt gebruik van allerlei data die publiek beschikbaar zijn. De hoeveelheid aan gegevens is dus enorm, maar als gebruiker krijg je snel toegang tot de informatie die je op dat moment nodig heeft.’
‘Neem nu de bedrijfsleider met een individuele pensioentoezegging’, illustreert Rutger. ‘De recente vennootschapsbelastinghervorming heeft de fiscale aftrekbaarheid van zo’n IPT sterk beperkt. Openthebox helpt ons dan om op basis van gepubliceerde jaarrekeningen en info over zijn verschillende vennootschappen heen een totaaladvies te geven dat betrekking heeft op zijn inkomstenplanning, fiscale optimalisatie én pensioen.’
‘Een ander voorbeeld is de successieplanning van een familiale onderneming. Het gunstregime voor vererving binnen zo’n bedrijf is meestal wel bekend, maar over de specifieke voorwaarden is veel minder geweten. Vaak gaat men er ook onterecht van uit dat een holding- of managementvennootschap geen opties biedt op het vlak van successieplanning. Dankzij openthebox krijgen wij snel een zicht op de concrete situatie en op eventuele mogelijkheden.’
Spiderweb toont alle connecties
Ook het spiderweb, dat alle connecties rond een ondernemer in kaart brengt, is volgens Rutger Desmet een uiterst handige functie van openthebox. ‘Eigenlijk begint alles hiermee’, stelt hij. ‘Want zo krijg je meteen een beeld van de overkoepelende holdings, de exploitatievennootschappen, de managementvennootschappen, … De duidelijke en eenvoudige visuele voorstelling van de totaliteit is voor ons een belangrijke basis. Zodra je daar een goed zicht op hebt, kan je alles in de diepte gaan bekijken.’
‘Er kan met openthebox ongetwijfeld nog veel méér gedaan worden dan datgene waarvoor wij deze tool gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar leads of het identificeren van strategische opportuniteiten. Maar bij Wilink ligt de focus dus voornamelijk op een totaalbeeld krijgen van onze cliënten met het oog op een optimale dienstverlening. De koppeling van alle informatie en de visuele voorstelling daarvan vormen voor ons de belangrijkste meerwaarde.’
De troeven van opentebox volgens Wilink:
- De eenvoud en toegankelijkheid van de webmodule.
- De koppeling van alle beschikbare informatie.
- De correctheid van de gegevens.
- Het spiderweb dat alle connecties toont.
- De visuele voorstelling van de totaliteit.
- De performantie van de achterliggende technologie.